Friday, November 20, 2009

Ham Ramus


Under de rette betingelser (=dæmpet belysning, rigeligt rødvin, stadig trykkende jetlag,..) så er ham Rasmus jo alligevel en neger dreng!

BeniHana

Blev inviteret ud af vores sponsor-virksomhed og spise på en meget speciel japansk restaurantkæde - BeniHana http://www.benihana.com/ - hvor kokken laver den ønskede mad på en kogeplade ved bordet.

Udover et underholdende gemyt er der også tale om mad af god kvalitet til en rimelig pengepung. Særligt for børn er kokken underholdende, hvilket naturligvis var et stort element for Anders og Rasmus.

Anders og Hanne var så fyldte med oplevelser efter restaurantsbesøget, at de sov hele vejen hjem til San Franscisco.

Wednesday, November 18, 2009

Man skal ikke skue sin drinks på bunden


Den thailandske version af Mojitos - Thaijitos. Det ligner noget der er skyllet op fra havnen, men smager bare mums !

Stemningsbilleder

En tidlig start og nu er vi snart på vej ud i San Fransciscos stræder for at finde mad - for tredje gang i dag. Har hørt meget godt om spisestederne, men vi stoler blindt på DTU Business mad-guiderne Mads og Zoran.

Palle og Hanne diskuterer ivrigt om mobilens fortrinligheder.



















Anders og Larus diskuterer ligeledes om mobiler...


















...alt imens LU prøver at indgyde respekt med sin alfaderlige stemme...

















Ser jeg træt ud spørger Mette?


















Afgang fra Københavns Lufthavn meget, meget tidligt om morgenen.

Tuesday, November 17, 2009

Frisco - here we are

Så lykkedes det at få alle igennem tolden - så er vi klar :-)

Sikke en start

Hold da op - det starter godt. Havde bestilt taxa til 4:30 sammen med Michael. 4:25 sender han en sms "der ser mørkt ud - er du oppe?" Fuck! Nej det er jeg ikke - giv mig lige 5 min ! Nå, bare man har pas og penge, så går det vel. Desværre er der ikke længere bad i lufthavnen - så det bliver en trucker vask.

Monday, November 16, 2009

Invitation til DTU Bus blog

Kære deltagere på DTU Bus studietur til San Fransico 2009.

Vi vil gerne invitere jer til at deltage i en blog som skal dokumentere MMT hold 11's studietur til Silicon Valley i November 2009. Det må gerne være levende og illustreret af billeder. Det er også fint hvis bloggen kan reflektere faglige input og indsigter fra studieturen. Der er dog stærke fortrolighedsbegrænsninger i omtalen af de virksomheder, som vi samarbejder med. Formålet er også at give udenforstående samt ikke mindst familie og venner et indblik i aktiviteterne.. God fornøjelse.
Mads

Sunday, November 15, 2009

Hjemme - Næsten

Sidder i flyet på vej mod København. Et enkelt kig rundt i kabinen viser at godt halvdelen af rejseselskabet fra DTU Business enten sidder og reflekterer meget dybt over de sidste tre døgns indtryk, eller også er de i en tilstand af koma. Jeg hælder mest til den sidste forklaring.


Koma - ikke på grund af fredagens middag, for den forløb ganske roligt. Men koma på grund af den intensitet og passion emnerne bliver afleveret med.


Det kræver refleksion og fordøjelse at forholde sig til de emner der tages op i løbet af kurset. Nye værktøjer præsenteres i en rasende hastighed. Videns deling, Best practise overførsel, marketing af HiTech produkter.


Og en gang imellem så sker der et indre paradigmeskift - Det vil sige at ens verdensbilledet forandres … Som da Martin Pattera afleverede budskabet: Kunden ikke ønsker en 1280 Watt boremaskine med et 0,2" bor … han ønsker et 0,2" hul!

Jeg blev i det øjeblik ramt af diamantkuglen. Og af en indre uro! Er alt det som jeg laver til daglig nyttesløst? Glemmer jeg at se på hvorfor mine kunder bruger mine ydelser? Hvilken værdi har det for brugeren at websitets bokse har runde hjørner - ud over at jeg tror at det er mere lækkert at se på?

Hvilken værdi har det for brugeren at mine sportsresultater opdateres 3 sekunder hurtigere end mine konkurenters?


Disse spørgsmål kan besvares. Men det er et nyt verdensbillede der skal til for at besvare dem. En mulig tilgangvinkel ligger i ODI (Outcome-Driven Innovation) som netop adresserer spørgsmålet … Hvad er det som slutbrugeren ønsker? Hvad er hans behov? Hvordan vurderer han de forskellige fordele som netop mit produkt har i forhold til hans behovstilfredsstillelse?

Det giver endnu flere spørgsmål som for eksempel: Hvorfor fokuserer på kunden og ikke på hvad konkurrenterne laver? (Svar: det er for så vidt irrelevant! Med mindre konkurrenterne laver det samme - til en lavere pris.)


Når alle disse lovprisninger er givet så er der stadig den lille nagende usikkerhed på om ODI er det ideelle innovations framework.

Hvor er der plads til den innovation der forandrer verden? Hvor er der plads til legen? Til eksperimentet der går galt? Til at træde ved siden af og måske finde de vise sten? Hvor er der plads til alkymisten, til software-nørden der arbejder på noget komplet irrelevant … bare fordi det er fedt. Pointen er … hvor er der plads til den innovation der ikke baseres på kundens/brugerens behov … Men er baseret på ordene: "Fordi jeg/vi KAN"?


Det er noget af en mundfuld. Og endnu engang bliver jeg udfordret på min verdensopfattelse. Men det er vel også formålet med en studietur til Sophia Antipolis. At give os de nye input der udfordrer vores måde at tænke på. Udfordrer vores måde at gøre tingene på. Forandrer os til at kunne se tingene fra mange flere vinkler.


Og med de ord. Tak til DTU Business Staff for et fantastisk arrangement. Tak til Rasmus og Allan for hyggeligt samvær og relevante indspark. Og sidst men ikke mindst: TAK til MMT Hold 12 for modspil, medspil, nye indsigter, … Og for at være de gode hold kammerater i er!